Tässä on myös tämän harrastuksen yksi hyvistä puolista. Kisoissa ja tapahtumissa tutustuu saman henkisiin kavereihin ja sitten reissatessa saattaa tulla tällaisia tilaisuuksia, että pääsee paikallisille poluille ajamaan. Itse kun lähtisi polkuja etsimään niin jäisi varmasti monet paikat ajamatta. Kiitos vielä Ollille polkuopastuksesta ja tervetuloa joskus Kokkolaan ajamaan ja laittamaan pohjat paikallisille Strava-pätkille :)
28.4.2016
Vierailu Hämeenlinnan poluilla
Viikonloppuna käytiin tosiaan Hämeenlinnassa pyörähtämässä ihan rentoutumisen merkeissä vaimon kanssa. Lauantaina oli tarjolla mahtava tutustuminen paikallisiin polkuihin Miettisen Ollin opastamana. Kelikin suosi pyöräilyä niin tuli ajettua muutama tunti hyvässä kelissä ja hienoilla poluilla ja kyllä se ainakin mulle treenistä kävi. Tuli taas huomattua se, että kuinka tasasta täällä länsirannikolla onkaan. Ei meiltä löydy tuollaisia mäkiä mistään mitä tuollekin lenkille osui useita. Vaikka ei niitä mäkiä hakemalla haettu vaan mitä nyt sattui reitille osumaan.
Tässä on myös tämän harrastuksen yksi hyvistä puolista. Kisoissa ja tapahtumissa tutustuu saman henkisiin kavereihin ja sitten reissatessa saattaa tulla tällaisia tilaisuuksia, että pääsee paikallisille poluille ajamaan. Itse kun lähtisi polkuja etsimään niin jäisi varmasti monet paikat ajamatta. Kiitos vielä Ollille polkuopastuksesta ja tervetuloa joskus Kokkolaan ajamaan ja laittamaan pohjat paikallisille Strava-pätkille :)
Tässä on myös tämän harrastuksen yksi hyvistä puolista. Kisoissa ja tapahtumissa tutustuu saman henkisiin kavereihin ja sitten reissatessa saattaa tulla tällaisia tilaisuuksia, että pääsee paikallisille poluille ajamaan. Itse kun lähtisi polkuja etsimään niin jäisi varmasti monet paikat ajamatta. Kiitos vielä Ollille polkuopastuksesta ja tervetuloa joskus Kokkolaan ajamaan ja laittamaan pohjat paikallisille Strava-pätkille :)
22.4.2016
Kisakauden avaus lähestyy
Joka keväinen jännitys ja tunne, että ei ole vielä lähelläkään kisakunnossa alkaa taas hiipia mieleen, kun kisakauden alku alkaa olla lähellä. Alkuperäisen suunnitelman mukaan kisakausi piti startata jo tulevana viikonloppuna Lahdessa, mutta koska kisa peruttiin jostain syystä niin mun osalta startti on Liedossa 30.4.
Kevään treenit on menneet parin viikon sairastelua lukuunottamatta ihan hyvin. Pääsiäisen aikaan oli suunnitelmissa treenata vähän kovempaa ja enemmän, mutta justiin silloin iski flunssa, joka jossain vaiheessa vielä paheni kuumeeksi. Siinä menikin pari viikkoa ilman yhtään treeniä ja senkin jälkeen jonkun aikaa tuntumaa hakiessa. Yllättävän hyvin menikin koko talvi muuten, mutta tämä perinteinen kevään kunnonpudottaja iski taas tänäkin vuonna (viime vuoden influenssa tosin oli huomattavasti pahempi). Ei pidä antaa sairastelun haitata vaan nyt vaan maltillisella treenillä mies kuntoon kevään aikana. Kesällähän ne tärkeimmät kisat ajetaan muutenkin.
Maastoajotuntuma on kyllä vähän kateissa talven jäljiltä. Toki perusmaastossa pyörä etenee mutta heti vähän hankalammissa kohdissa tuntuu ajo olevan melko tökkivää ja kaukana sujuvasta. Eilen kävin ajamassa Kruunupyyhyn rakennettua/rakenteilla olevaan xco-rataa ja pahimpia paikkoja sai kyllä ajaa useampaan kertaan, että sai jonkunlaista tatsia ajoon. Tuosta Tössbackanin radasta täytyy mainita, että todella hienoa työtä on sen eteen tehty kun käsittääkseni sen on yksi mies pääasiassa rakentanut. Täällä vähän lisätietoa. Hienoa työtä on Andre radan kanssa tehnyt. toivottavasti paikalliset kuskit nyt käy ajamassa siellä niin uudet polutkin tulee hyvään kuntoon. Ja onhan tuo näillä seuduilla selvästi lähimpänä esimerkiksi xco-cupin ratoja.
Kisasuunnitelmat on vielä vähän avoimena ja tuo Lahden kisan peruuntuminen vähän sotki suunnitelmia. Vaikka pääpaino mulla tulee olemaan xco:ssa niin Korson maratonin ajan ainakin ja Rajamäkikin on harkinnassa, mikäli vaan sopii aikatauluihin, ettei liian pitkää kisataukoa tuu heti avauskisan jälkeen. Rajamäellä olisi kyllä hieno reitti tiedossa, joten sinne olisi kyllä hienoa lähteä ajamaan. Katsotaan sitten kesäkuussa tarkemmin, miten kisat jatkuu. Heinäkuu ainakin menee sitten Tahkon jälkeen xco:n merkeissä. Tulevana viikonloppuna olis tarkoitus suunnata vähän lomailemaan Hämeenlinnan suuntaan. Katsotaan jos saatais aikataulut sopimaan ja saisin paikallisille poluille Suomen Mestarin oppaaksi :)
Kevään treenit on menneet parin viikon sairastelua lukuunottamatta ihan hyvin. Pääsiäisen aikaan oli suunnitelmissa treenata vähän kovempaa ja enemmän, mutta justiin silloin iski flunssa, joka jossain vaiheessa vielä paheni kuumeeksi. Siinä menikin pari viikkoa ilman yhtään treeniä ja senkin jälkeen jonkun aikaa tuntumaa hakiessa. Yllättävän hyvin menikin koko talvi muuten, mutta tämä perinteinen kevään kunnonpudottaja iski taas tänäkin vuonna (viime vuoden influenssa tosin oli huomattavasti pahempi). Ei pidä antaa sairastelun haitata vaan nyt vaan maltillisella treenillä mies kuntoon kevään aikana. Kesällähän ne tärkeimmät kisat ajetaan muutenkin.
Maastoajotuntuma on kyllä vähän kateissa talven jäljiltä. Toki perusmaastossa pyörä etenee mutta heti vähän hankalammissa kohdissa tuntuu ajo olevan melko tökkivää ja kaukana sujuvasta. Eilen kävin ajamassa Kruunupyyhyn rakennettua/rakenteilla olevaan xco-rataa ja pahimpia paikkoja sai kyllä ajaa useampaan kertaan, että sai jonkunlaista tatsia ajoon. Tuosta Tössbackanin radasta täytyy mainita, että todella hienoa työtä on sen eteen tehty kun käsittääkseni sen on yksi mies pääasiassa rakentanut. Täällä vähän lisätietoa. Hienoa työtä on Andre radan kanssa tehnyt. toivottavasti paikalliset kuskit nyt käy ajamassa siellä niin uudet polutkin tulee hyvään kuntoon. Ja onhan tuo näillä seuduilla selvästi lähimpänä esimerkiksi xco-cupin ratoja.
Kisasuunnitelmat on vielä vähän avoimena ja tuo Lahden kisan peruuntuminen vähän sotki suunnitelmia. Vaikka pääpaino mulla tulee olemaan xco:ssa niin Korson maratonin ajan ainakin ja Rajamäkikin on harkinnassa, mikäli vaan sopii aikatauluihin, ettei liian pitkää kisataukoa tuu heti avauskisan jälkeen. Rajamäellä olisi kyllä hieno reitti tiedossa, joten sinne olisi kyllä hienoa lähteä ajamaan. Katsotaan sitten kesäkuussa tarkemmin, miten kisat jatkuu. Heinäkuu ainakin menee sitten Tahkon jälkeen xco:n merkeissä. Tulevana viikonloppuna olis tarkoitus suunnata vähän lomailemaan Hämeenlinnan suuntaan. Katsotaan jos saatais aikataulut sopimaan ja saisin paikallisille poluille Suomen Mestarin oppaaksi :)
![]() |
Siitä vaan alas |
18.4.2016
BePro wattipolkimet
Pitkän blogihiljaisuuden jälkeen voi aloittaa vaikka uudella hankinnalla. Minäkin siirryin vihdoin ja viimein myös ulkotreeneissä wattimittauksen aikakaudelle, kun tuli hankittua BePro wattipolkimet. Olin jo "tehnyt päätöksen" Garmin Vectoreista, mutta muutamat testit kun luin ja vähän käyttäjäkokemuksia kuulin, niin nämä pitäis olla toiminnaltaan lähes vastaavat ja mun budjetille paremmin sopivat.
31.1.2016
Tammikuun yhteenveto
Tammikuu on ollut treenimielessä hyvä kuukausi. Joulukuun flunssat oli takanapäin ja tammikuussa pääsi taas kunnolla treenin makuun. Kovat pakkaset vähän verotti ulkona liikkumista, mutta sitä oon koittanut sitten korvata treinerilla varastossa. Muutenkin varsinkin viikolla treineri on tullut tutuksi osin ajankäytöllisistä syistä. Työpäivän jälkeen ei valitetavasti ole aina aikaa kovin pitkille lenkeille ja pitää sovittaa omat menonsa muun perheen menoihin niin tunnin-puolentoista treineriajo sopii viikolle mun ohjelmaan erittäin hyvin.
Tammikuussa pääsi jo vähän hiihtämäänkin. Latuja tänne Kokkolaan saatiin kyllä odottaa todella pitkään ja välillä oli vähän turhankin kovia pakkasia hiihtoon ja tällä viikolla taas vesikeliä, mutta tänään oli oikeen hyvä hiihtokeli ja jonkun verran on hiihtolenkkejä kertynyt. Voimaharjoittelupuolella punttisali on kuulunut ohjelmaan noin kahdesti viikossa. Siitä oon kokenut olevan selvää hyötyä ja sitä tulen jatkamaan läpi talven ja todennäköisesti myös kesän ajan. Viime kesän hyvät kokemukset loivat uskoa sille, että kesän aikanakin kannattaa voimapuolta treenata. Määrät pitää vaan huomioida, ettei pahasti sillä itseään jumiin vedä. Tammikuu toi voimapuolellekin lisää painoja ja lyhensi sarjoja ja nyt onkin päässyt viime vuoden ennätykset laittamaan uusiksi, vaikka mitään ykkösiä tai kakkosia en oo edes kokeillut. Voimapuolella on siis menty eteenpäin. Muutenkin tuntuu hienolta kun tässä iässäkin vielä tuntee kehittyvänsä ja treeni tarttuu ja hommasta nauttii niin mikäs sen hienompaa.
Ja tässä sitten vielä lukuja Tammikuusta:
Harjoitukset: 35
Tunnit: 50h 50 min 25 s
Lepopäiviä: 4
Pyöräilyä:
Trainerilla: 15
Mtb: 5
Punttisali: 8
Hiihto: 7
Joitakin kertoja on tullut tehtyä kahta treeniä päivässä. Yleensä silloin on aamusta ollut joko punttitreeni tai hiihto ja illalla trainerilla jotain. 4 täyttä lepopäivää, mutta osa treenipäivistäkin on ollut kevyitä ja palauttavia, jolloin kokonaiskuormitus on pysynyt sopivalla tasolla. Kerran on suunniteltu treeni jäänyt väliin kun väsytti niin paljon. Yleensä lenkki virkistää mutta joskus on tilanne, että on useampi yö mennyt huonommin nukkuessa (lapset kipeänä) ja illalla töiden jälkeen ei oikeen virtaa enää ole niin parempi levätä kuin väkisin tehdä.
Tuleva viikko on tarkoituksella vähän kevyempi ja sitten seuraavalla aletaan taas painaa kovaa kohti kevättä ja treineriajoissakin tehot alkaa pikku hiljaa vähän nousemaan. Huomenna voi jo sanoa, että ens kuun jälkeen on jo huhtikuu, joten kisakausi alkaa lähestyä. Kisakauden avaukseen näyttäis olevan 12 viikkoa.
Tammikuussa pääsi jo vähän hiihtämäänkin. Latuja tänne Kokkolaan saatiin kyllä odottaa todella pitkään ja välillä oli vähän turhankin kovia pakkasia hiihtoon ja tällä viikolla taas vesikeliä, mutta tänään oli oikeen hyvä hiihtokeli ja jonkun verran on hiihtolenkkejä kertynyt. Voimaharjoittelupuolella punttisali on kuulunut ohjelmaan noin kahdesti viikossa. Siitä oon kokenut olevan selvää hyötyä ja sitä tulen jatkamaan läpi talven ja todennäköisesti myös kesän ajan. Viime kesän hyvät kokemukset loivat uskoa sille, että kesän aikanakin kannattaa voimapuolta treenata. Määrät pitää vaan huomioida, ettei pahasti sillä itseään jumiin vedä. Tammikuu toi voimapuolellekin lisää painoja ja lyhensi sarjoja ja nyt onkin päässyt viime vuoden ennätykset laittamaan uusiksi, vaikka mitään ykkösiä tai kakkosia en oo edes kokeillut. Voimapuolella on siis menty eteenpäin. Muutenkin tuntuu hienolta kun tässä iässäkin vielä tuntee kehittyvänsä ja treeni tarttuu ja hommasta nauttii niin mikäs sen hienompaa.
Ja tässä sitten vielä lukuja Tammikuusta:
Harjoitukset: 35
Tunnit: 50h 50 min 25 s
Lepopäiviä: 4
Pyöräilyä:
Trainerilla: 15
Mtb: 5
Punttisali: 8
Hiihto: 7
Joitakin kertoja on tullut tehtyä kahta treeniä päivässä. Yleensä silloin on aamusta ollut joko punttitreeni tai hiihto ja illalla trainerilla jotain. 4 täyttä lepopäivää, mutta osa treenipäivistäkin on ollut kevyitä ja palauttavia, jolloin kokonaiskuormitus on pysynyt sopivalla tasolla. Kerran on suunniteltu treeni jäänyt väliin kun väsytti niin paljon. Yleensä lenkki virkistää mutta joskus on tilanne, että on useampi yö mennyt huonommin nukkuessa (lapset kipeänä) ja illalla töiden jälkeen ei oikeen virtaa enää ole niin parempi levätä kuin väkisin tehdä.
Tuleva viikko on tarkoituksella vähän kevyempi ja sitten seuraavalla aletaan taas painaa kovaa kohti kevättä ja treineriajoissakin tehot alkaa pikku hiljaa vähän nousemaan. Huomenna voi jo sanoa, että ens kuun jälkeen on jo huhtikuu, joten kisakausi alkaa lähestyä. Kisakauden avaukseen näyttäis olevan 12 viikkoa.
30.1.2016
Garmin Edge 520
Vanha ja hyvin palvellut Edge 500 sai väistyä lähes kuuden vuoden käytön jälkeen kun hankin Garminin uuden Edge 520 mallin. Mielenkiintoisia ominaisuuksia uusi malli pitää sisällään. Vielä en ole päässyt kaikkia edes testaamaan mutta eiköhän tässä kevään mittaan. Tässä vaiheessa mittaria on käytetty vaan treineriajossa varastossa. Ainakin nuo Strava-ominaisuudet on kesää ajatellen ihan mielenkiintosia.
26.1.2016
Kisakausi 2016
Nyt kun ensi kesän kisakalenteri alkaa olla julkaistu niin tein itsekin alustavaa kisakalenteria ens kesälle. Pääpaino tulee olemaan XCO-kisoissa, mutta tulen ajamaan myös joitain maratoneja sekä Tahkon ja Syötteen kisat. Toki muutokset on aina mahdollisia ja suunnitelmat voi aina muuttua. Joitain kisoja tuonne saattaa tulla vielä lisää, mutta katsotaan sitä sitten kesän aikana, miten ajo kulkee ja miten on intoa kisoissa kiertää. Varmasti ainakin paikalliskisoja tulee kalenteriin ja saattaa olla, että loppukesään/alkusyksyyn tulee joku/joitain XCM-kisoja vielä, mutta sen ehtii vielä kesän aikana miettiä.
Tässä vaiheessa voisi sanoa, että kauden päätavoite tulee olemaan XCO:n SM-kisa, silloin jos saisi sen kesän oman huippuajon ajettua niin olisi hienoa. Toki jokaiseen kisaan lähdetään taistelemaan täysillä ja ajamaan sen mitä miehestä irti saa. Kisakauden aloituskin on aika ajoissa, kun jo huhtikuun lopulla ajetaan Lahdessa ensimmäinen xco-kisa. Toivottavasti täälläkin on päässyt sitä ennen jo ajamaan kunnolla metsässä, ettei ihan kylmiltään tarvi kisaan lähteä.
Tässä vaiheessa voisi sanoa, että kauden päätavoite tulee olemaan XCO:n SM-kisa, silloin jos saisi sen kesän oman huippuajon ajettua niin olisi hienoa. Toki jokaiseen kisaan lähdetään taistelemaan täysillä ja ajamaan sen mitä miehestä irti saa. Kisakauden aloituskin on aika ajoissa, kun jo huhtikuun lopulla ajetaan Lahdessa ensimmäinen xco-kisa. Toivottavasti täälläkin on päässyt sitä ennen jo ajamaan kunnolla metsässä, ettei ihan kylmiltään tarvi kisaan lähteä.
9.12.2015
Elite Turbo Muin kokemuksia
Nyt kun tuolla uudella trainerilla on viikon verran tullut ajettua niin voin jotain testiraporttia kirjoitella. Viime päivien kelit on olleet aika lailla traineriyhstävällisiä (räntä- ja vesisadetta), joten uuden treenikaverin kanssa on tullut aikaa vietettyä.
Ensimmäinen huomio on hiljaisuus. Koska traineriin ei tule takarengasta kiinni ollenkaan niin renkaan ääni puuttuu kokonaan. Oikeastaan ainoat äänet tulee ketjuista/pakasta. Kovin monesta trainerista ei kokemusta ole, mutta selvästi tämä on hiljaisin niistä millä oon ajanut.
Toinen asia on tukevuus. Tällä on hyvä ajaa myös putkelta eikä tarvitse pelätä koko trainerin kaatumista. Jos verrataan vanhaan traineriin (Tacx I-magic/Fortius) niin huomattavasti tukevampi, vaikka ei sekään ihan mikään heppoinen kapistus ollut. Vauhtipyörä on myös painava, joten ajotuntuma on hyvä. Vastusta pitäisi riittää myös vähän kovemmalle kuskille. Vastushan kasvaa progressiivisesti vauhdin myötä ja esimerkiksi 30 km/h vauhtiin vaaditaan jo lähes 450 Wattia tehoja (nämä siis Eliten ilmoittamat watit, erillistä wattimittaria ei ole käytössä). Eli jos verrataan puhtaasti km/h nopeutta aikaisempiin trainereihin niin tällä vauhti on kyllä hiljaisempi, mutta sillä ei liene traineriajossa mitään merkistystä. Hyvänä puolena myös se, että watit saa Garminin mittariin näkyviin ANT+:lla muiden tietojen mukana. Trainerilla onnistuu siis erittäin hyvin tehotreenit ja vaikka mäkitreenit kun vastusta riittää.
Treenit esimerkiksi Trainerroadin kanssa onnistuu hyvin ja niitä oon pääasiassa itsekin ajanut. Tehoihin pohjautuvat treenit onnistuu siis hyvin ilman varsinaista tehomittaria/polkimiakin, vaikka ne varmasti hyvät olisivatkin olemassa. Tehodatan oikeellisuudesta en osaa sanoa, koska vertailukohtaa ei ole, mutta ainakin tuo käy hyvin harjoituskäyttöön, koska olosuhteet on aina samat ja laite jolla treenataan sama. Eikä rengaspaineetkaan vaikuta tällä laitteella treenatessa.
Huono puoli laitteessa on varmasti koko ja paino. Ja tämäkin lähinnä jos haluaa mukana kuljettaa esimerkiksi kisapaikoille lämmittelyyn. Siihen valitsisin ehkä jonkun toisen trainerin kun Turbo muinin raahaamisen. Kotitreeneihin ei mun mielestä ole liian iso ja itseasiassa vie paljon vähemmän tilaa kuin entinen traineri. Toinen mitä oon huomannut niin ANT+ lähettimen teho ei aluksi riittänyt kovin kauas. Koska itse lähetin on ihan trainerin takaosassa punaisen luukun alla. Mulla oli aluksi kannettava pöydällä trainerin edessä niin siinä huomas, että teho/nopeusdata aina välillä hävisi, mutta kun konetta siirsi vähän lähemmäksi traineria niin ei ole ongelmia ollut. Bluetoothilla en ole kokeillut, että toimisiko sillä kauemmas. Toki tuonkin voi ratkaista laittamalla esimerkiksi usb-jatkojohdon tuolle koneen ANT+ -vastaanottimelle (joka mulla on Suunto Movestick). Eli pientä säätöä vaati tämä, mutta en kokenut ongelmaksi.
Ajotuntumaa ei voi kuitenkaan tarpeeksi kehua. Todella hyvän tuntuinen. Jos olet uutta traineria hankkimassa niin kannattaa ainakin kokeilla tätä, jos se jossain liikkeessä on mahdollista.
Ensimmäinen huomio on hiljaisuus. Koska traineriin ei tule takarengasta kiinni ollenkaan niin renkaan ääni puuttuu kokonaan. Oikeastaan ainoat äänet tulee ketjuista/pakasta. Kovin monesta trainerista ei kokemusta ole, mutta selvästi tämä on hiljaisin niistä millä oon ajanut.
Toinen asia on tukevuus. Tällä on hyvä ajaa myös putkelta eikä tarvitse pelätä koko trainerin kaatumista. Jos verrataan vanhaan traineriin (Tacx I-magic/Fortius) niin huomattavasti tukevampi, vaikka ei sekään ihan mikään heppoinen kapistus ollut. Vauhtipyörä on myös painava, joten ajotuntuma on hyvä. Vastusta pitäisi riittää myös vähän kovemmalle kuskille. Vastushan kasvaa progressiivisesti vauhdin myötä ja esimerkiksi 30 km/h vauhtiin vaaditaan jo lähes 450 Wattia tehoja (nämä siis Eliten ilmoittamat watit, erillistä wattimittaria ei ole käytössä). Eli jos verrataan puhtaasti km/h nopeutta aikaisempiin trainereihin niin tällä vauhti on kyllä hiljaisempi, mutta sillä ei liene traineriajossa mitään merkistystä. Hyvänä puolena myös se, että watit saa Garminin mittariin näkyviin ANT+:lla muiden tietojen mukana. Trainerilla onnistuu siis erittäin hyvin tehotreenit ja vaikka mäkitreenit kun vastusta riittää.
Treenit esimerkiksi Trainerroadin kanssa onnistuu hyvin ja niitä oon pääasiassa itsekin ajanut. Tehoihin pohjautuvat treenit onnistuu siis hyvin ilman varsinaista tehomittaria/polkimiakin, vaikka ne varmasti hyvät olisivatkin olemassa. Tehodatan oikeellisuudesta en osaa sanoa, koska vertailukohtaa ei ole, mutta ainakin tuo käy hyvin harjoituskäyttöön, koska olosuhteet on aina samat ja laite jolla treenataan sama. Eikä rengaspaineetkaan vaikuta tällä laitteella treenatessa.
Huono puoli laitteessa on varmasti koko ja paino. Ja tämäkin lähinnä jos haluaa mukana kuljettaa esimerkiksi kisapaikoille lämmittelyyn. Siihen valitsisin ehkä jonkun toisen trainerin kun Turbo muinin raahaamisen. Kotitreeneihin ei mun mielestä ole liian iso ja itseasiassa vie paljon vähemmän tilaa kuin entinen traineri. Toinen mitä oon huomannut niin ANT+ lähettimen teho ei aluksi riittänyt kovin kauas. Koska itse lähetin on ihan trainerin takaosassa punaisen luukun alla. Mulla oli aluksi kannettava pöydällä trainerin edessä niin siinä huomas, että teho/nopeusdata aina välillä hävisi, mutta kun konetta siirsi vähän lähemmäksi traineria niin ei ole ongelmia ollut. Bluetoothilla en ole kokeillut, että toimisiko sillä kauemmas. Toki tuonkin voi ratkaista laittamalla esimerkiksi usb-jatkojohdon tuolle koneen ANT+ -vastaanottimelle (joka mulla on Suunto Movestick). Eli pientä säätöä vaati tämä, mutta en kokenut ongelmaksi.
Ajotuntumaa ei voi kuitenkaan tarpeeksi kehua. Todella hyvän tuntuinen. Jos olet uutta traineria hankkimassa niin kannattaa ainakin kokeilla tätä, jos se jossain liikkeessä on mahdollista.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)