Eilen kolahti postiluukkuun Tahko Mtb 2011 dvd-levy. Siinä on 51 minuutin kooste tapahtumasta. Ihan viime vuotisen veroinen tuo ei ole, koska silloin mukaan sai tilata myös Olli Miettisen kypäräkameralla kuvatun ajon. Oli mielenkiintoista nähdä kuinka kärkipään kuski ajaa. Tämä perinteinen kooste ei niin kattava ole, vaikkakin joitain pätkiä maastosta tässäkin näkyy. Dvd:n saa omalla maaliintulolla, joka on ihan kiva muisto ainakin itselle.
Ja on tuo dvd tullut muutenkin joka vuosi (3 kertaa mukana Tahkolla) hankittua, vaikka ehkä se ei nyt mitään uutta ja mullistavaa tarjoakaan, mutta kuten sanottua niin onhan se ihan kiva muisto hyllyssä tuosta tapahtumasta.
30.8.2011
24.8.2011
Pyörä-Suvala Cup #3, Köykkyri
Eilen tehtiin yhdistetty perheen kyläilyreissu ja mun kisareissu Kempeleeseen. Työasiat kun sai järjestettyä niin, että pääsi ajoissa lähtemään niin tuo ajomatka oli ihan kohtuullinen illalla ajettavaksi. Ja kun kohtuullisella etäisyydellä kisoja järjestetään niin mielellään niihin aina osallistuu mahdollisuuksien mukaan.
Eilinen xc-rata oli kyllä hyvä, siitä kiitos reittimestarille ja järjestäjille. Merkkaukset oli tehty hyvin, meikäläinenkään ei onnistunu ajamaan harhaan. Rata oli myös monipuolinen ja raskas. Oli sopivassa suhteessa polkua, pari kivikkoa, nousua ja vähän latupohjaa. Missään kohtaa ei oikeen päässyt "lepäämään" vaan kokoajan oli mentävän sykkeet tapissa eteenpäin. Tässä huomasinkin eron noihin maratoneihin, vaikka niissäkin ajetaan täysillä niin niissä kuitenkin tulee enemmän sellasia paikkoja, joissa voi vähän hengähtää tai ainakin sykkeet pääsee vähän laskemaan, nyt ei sellaista oikeen tullut.
Eli tämän hetken kunnolla ja treenaamisella taidan sittenkin olla parempi maratoneilla kuin xc:ssä. Pitäis kehittää enemmän nopeusominaisuuksia ja vauhtikestävyyttä näitä xc-kisoja silmälläpitäen. Näissä pitää kuitenkin alusta asti mennä täysillä, ettei jalat olisi hapoilla jo puolen kierroksen kohdalla. Toisaalta tykkään kyllä näistä xc-kisoista, kun kisat on vähän lyhyempiä ja monesti vähän teknisempiäkin. Oon kuitenkin parempi kivikko- ja juurakkopätkillä kuin tasaisilla tiepätkillä.
Ajoin kesän aikana kaksi näitä Pyörä-Suvala cupin kisoja. Hienosti järjestettyjä tapahtumia ilmeisesti aika pienellä ydinporukalla. Eilenkin oli hieno seurata ennen omaa starttia junioriluokkia. Siellä oli sitä aitoa onnistumisen tunnetta ja ajamisen riemua. Varsinkin se pikkupoika, joka ajoi pienellä pyörällä isänsä kanssa koko reitin läpi, oli maalissa niin onnellisen näköinen suorituksestaan. Tuollaistahan se pyöräilyn pitääkin olla.
Eilinen xc-rata oli kyllä hyvä, siitä kiitos reittimestarille ja järjestäjille. Merkkaukset oli tehty hyvin, meikäläinenkään ei onnistunu ajamaan harhaan. Rata oli myös monipuolinen ja raskas. Oli sopivassa suhteessa polkua, pari kivikkoa, nousua ja vähän latupohjaa. Missään kohtaa ei oikeen päässyt "lepäämään" vaan kokoajan oli mentävän sykkeet tapissa eteenpäin. Tässä huomasinkin eron noihin maratoneihin, vaikka niissäkin ajetaan täysillä niin niissä kuitenkin tulee enemmän sellasia paikkoja, joissa voi vähän hengähtää tai ainakin sykkeet pääsee vähän laskemaan, nyt ei sellaista oikeen tullut.
Eli tämän hetken kunnolla ja treenaamisella taidan sittenkin olla parempi maratoneilla kuin xc:ssä. Pitäis kehittää enemmän nopeusominaisuuksia ja vauhtikestävyyttä näitä xc-kisoja silmälläpitäen. Näissä pitää kuitenkin alusta asti mennä täysillä, ettei jalat olisi hapoilla jo puolen kierroksen kohdalla. Toisaalta tykkään kyllä näistä xc-kisoista, kun kisat on vähän lyhyempiä ja monesti vähän teknisempiäkin. Oon kuitenkin parempi kivikko- ja juurakkopätkillä kuin tasaisilla tiepätkillä.
Ajoin kesän aikana kaksi näitä Pyörä-Suvala cupin kisoja. Hienosti järjestettyjä tapahtumia ilmeisesti aika pienellä ydinporukalla. Eilenkin oli hieno seurata ennen omaa starttia junioriluokkia. Siellä oli sitä aitoa onnistumisen tunnetta ja ajamisen riemua. Varsinkin se pikkupoika, joka ajoi pienellä pyörällä isänsä kanssa koko reitin läpi, oli maalissa niin onnellisen näköinen suorituksestaan. Tuollaistahan se pyöräilyn pitääkin olla.
22.8.2011
Pyöräsivun päivitys
Päivitteliun taas tuota pyöräsivua. Lisäsin Scottin tämän hetkisen osaluettelon sinne ja samalla vähän päivittelin Antheminkin listaa. Pieniä muutoksia on tullut kesän aikana pyöriin. Ei mitään suurempaa kuitenkaan. Rengastiedot mitä siellä mainitaan on sitten olleet slla silloin kun pyörä on punnittu. Niitähän tulee jonkun verran kesän aikana vaihdeltua. Pääosa ajoista kuitenkin noilla ajettu eli pelkistä punnitsemisrenkaista ei kuitenkaan ole kysymys.
21.8.2011
Scalen kanssa lenkillä
Lauantaina tuli ajettua ensimmäinen kunnon maastolenkki (59 km) "uudella" Scalella. Toki kävin torstai-iltana jo vähän testaamassa, miltä pyörä tuntuu, kun olin sen kasaan saanut. Lauantaina sitten vähä perusteellisempi testaus. Kyllähän pyörä kulkee ja tuollaisella reilun kolmen tunnin lenkillä jo vähän ehtii tottua ajoasentoon ja muutenkin pyörän käyttäytymiseen maastossa. Maastohan nyt ei ollu teknisesti kovin vaikeeta. Aika helppoa polkua lisättynä muutamalla hyvällä kivikkopätkällä, joissa sai jo tehdä vähän enemmänkin töitä.
Ensimmäisiä huomioita oli kapeampi ohjaustanko, kuin Anthemissa. Sen kapeuden huomasin jo torstaisella lenkillä, mutta eilen se aiheutti ainakin jonkun verran hartioiden jumiin menemistä. Samoin jalat ja alaselkä väsyi vähän erilailla kuin täysjoustolla ajaessa. Saattaa toki olla ihan tottumiskysymyksiäkin nämä, kun nyt kylmiltään tuolla kunnon lenkin ajeli.
Hartiakivut ainakin taisi tuosta johtua, koska tänään ajelin kolmisen tuntia Anthemilla ja minkäänlaisia hartiakipuja ei tullut. Saa nähdä tottuuko tuohon ajan kanssa. Sama se on maantirpyörällä, joka ainakin välillä aiheuttaa hartioiden jumiin menemistä. Muuten pyörä kyllä oli ihan hyvä ajettava ja mielestäni selvisinkin ihan hyvin jäykkäperäisellä, vaikka lenkkikaveri oli matkassa täysjoustolla. En ainakaan pahasti jalkoihin jäänyt :)
Muuten tämä viikko on mennyt vähän rauhallisemmin kuin edeltäneet viikot. Alkuviikon pidin ihan tarkoituksella taukoa ja loppuviikosta on satanut niin on jääny lenkit ennen viikonloppua aika lyhyiksi. Viikonloppuna tulikin ajettua sitten noin 6 tuntia ja reilu 100 km maastossa. Tulevalla viikolla olis mahdollisuus pariinkin kisaan, mutta katsotaan nyt lähdenkö kisaamaan vai en.
Ensimmäisiä huomioita oli kapeampi ohjaustanko, kuin Anthemissa. Sen kapeuden huomasin jo torstaisella lenkillä, mutta eilen se aiheutti ainakin jonkun verran hartioiden jumiin menemistä. Samoin jalat ja alaselkä väsyi vähän erilailla kuin täysjoustolla ajaessa. Saattaa toki olla ihan tottumiskysymyksiäkin nämä, kun nyt kylmiltään tuolla kunnon lenkin ajeli.
Hartiakivut ainakin taisi tuosta johtua, koska tänään ajelin kolmisen tuntia Anthemilla ja minkäänlaisia hartiakipuja ei tullut. Saa nähdä tottuuko tuohon ajan kanssa. Sama se on maantirpyörällä, joka ainakin välillä aiheuttaa hartioiden jumiin menemistä. Muuten pyörä kyllä oli ihan hyvä ajettava ja mielestäni selvisinkin ihan hyvin jäykkäperäisellä, vaikka lenkkikaveri oli matkassa täysjoustolla. En ainakaan pahasti jalkoihin jäänyt :)
Muuten tämä viikko on mennyt vähän rauhallisemmin kuin edeltäneet viikot. Alkuviikon pidin ihan tarkoituksella taukoa ja loppuviikosta on satanut niin on jääny lenkit ennen viikonloppua aika lyhyiksi. Viikonloppuna tulikin ajettua sitten noin 6 tuntia ja reilu 100 km maastossa. Tulevalla viikolla olis mahdollisuus pariinkin kisaan, mutta katsotaan nyt lähdenkö kisaamaan vai en.
15.8.2011
Scott Scale LTD
Rungon etsintä on toistaiseksi päättynyt. Varastossa on tällä hetkellä otsikossa mainittu runko ja kasa osia. Niistä sitten kokoamaan pyörään, kunhan vaan aikaa löytyy. Runko on jo joitakin vuosia vanha hiilikuiturunko, mutta menee varmasti mun käytössä hyvin. Eli siinä mielessä ihan hyvä kun löytyi käytettynä. Runkokin on kevyt (n. 1030 grammaa), joten kevyen pyörän tuosta halutessaan sais. Mulla nyt vaan osat, mitä siihen tulee kiinni on XT-tasoa eli ei nyt mitään kevennysosia ainakaan alkuun, mutta kyllähän XT-osat hyviä on hinta/laatusuhteeltaan ja muutenkin. Eli varaston ylijäämäosat pääsee käyttöön ainakin aluksi.
Myyjä ainakin kehui kovasti mäennousukykyä, mutta taitaa se olla enmmän kiinni miehestä kuin pyörästä. Tietysti jäykkäperäsellä ne ylämäet on vähä erilaisia ajaa kuin täysjoustolla. En oo muutamaan vuoteen jäykkäperäsellä ajanutkaan. Syksyn 2008 jälkeen on kaikki lenkit tullu ajettua täysjoustolla. Aika näyttää, minkälaista tällä pyörällä on ajaa. ajokokemuksia sitten joskus myöhemmin syksyllä. Samoin osalistaa kun pyörän saan koottua.
Scott Scale Limited |
Myyjä ainakin kehui kovasti mäennousukykyä, mutta taitaa se olla enmmän kiinni miehestä kuin pyörästä. Tietysti jäykkäperäsellä ne ylämäet on vähä erilaisia ajaa kuin täysjoustolla. En oo muutamaan vuoteen jäykkäperäsellä ajanutkaan. Syksyn 2008 jälkeen on kaikki lenkit tullu ajettua täysjoustolla. Aika näyttää, minkälaista tällä pyörällä on ajaa. ajokokemuksia sitten joskus myöhemmin syksyllä. Samoin osalistaa kun pyörän saan koottua.
14.8.2011
Yhteislenkki Himangalla
Tänään ajettiin Kammenkiertäjien yhteislenkki Himangalla. Nuo muualla ajettavat lenkit on aina tavallaan kesän kohokohtia lenkkirintamalla kun pääsee itselle joko täysin uusiin maastoihin tai ainakin maastoihin, joita ei tuu ajettua jatkuvasti. Tämän päiväistä reittiä ajettiin vuosi sitten ja osan siitä muisti mutta paljon oli taas uutta. Tuomas oli suunnitellu hyvän reitin ja ilmakin suosi niin mikäs siellä oli ajellessa. Voitais kyllä joku arki-ilta käydä valosan aikana vielä tuolla suunnalla käydä ajelemassa lisääkin.
Itse lenkistä jäi mieleen kipeät niskat. Tuli pyörän kanssa lennettyä kavereiden mukaan oikeinkin hienosti. Itse en tuota lentoa pystynyt todistamaan muuta kuin naama sammaleessa, mutta pyörä oli jatkanut matkaansa joitakin metrejä eteenpäin. Nyt kyllä huomaa kun päätä kääntelee, että johonkin on niskat tärähtäny. Mielenkiinnolla odottelen huomista aamua. Eipä tuossa onneksi sen pahemmin kuitenkaan käynyt.
Lenkin jälkeen ajelin vielä siirtymää Kannukseen niin tuli päivälle melkein 4 tuntia tehokasta ajoaikaa ja kilometrejäkin noin 70. Huominen nyt on joka tapauksessa välipäivä, mutta täytyy katsoa, miten niskat tästä palautuu ajokuntoon tai lähinnä koska pää kääntyy taas normaalisti.
Itse lenkistä jäi mieleen kipeät niskat. Tuli pyörän kanssa lennettyä kavereiden mukaan oikeinkin hienosti. Itse en tuota lentoa pystynyt todistamaan muuta kuin naama sammaleessa, mutta pyörä oli jatkanut matkaansa joitakin metrejä eteenpäin. Nyt kyllä huomaa kun päätä kääntelee, että johonkin on niskat tärähtäny. Mielenkiinnolla odottelen huomista aamua. Eipä tuossa onneksi sen pahemmin kuitenkaan käynyt.
Lenkin jälkeen ajelin vielä siirtymää Kannukseen niin tuli päivälle melkein 4 tuntia tehokasta ajoaikaa ja kilometrejäkin noin 70. Huominen nyt on joka tapauksessa välipäivä, mutta täytyy katsoa, miten niskat tästä palautuu ajokuntoon tai lähinnä koska pää kääntyy taas normaalisti.
10.8.2011
Jäykkäperärunkoa talvipyöräksi
Oon vähän katellu jäykkäperästä runkoa tarkoituksena kasata siitä lähinnä talvipyörä/kakkospyörä ja miksei sillä nyt välillä kesälläkin ajelisi. Osia on kertynyt sen verran varastoon, että periaatteessa satulatolppa vaan pitää hankkia niin sais pyörään osat. Ainut ongelma onkin, että mikähän sitten olis sopiva runko. Aluksi kattelin ihan tavallisia alumiinirunkoja ja yhden ehdin jo tilatakin (Giant Xtc), mutta englannista sitä ei Suomeen jostain syytä toimitettu. Tarjous oliski ollu vähä turhan hyvä, jos vertaa hintoihin Suomessa.
Sitten oon katsellu On-Onen runkoja. Sieltä sais jopa hiilikuiturungon kohtuu edullisesti. Tosin se ei oo mikään vaatimus tässä tapauksessa. Ei tosin estekään, jos sopiva kohdalle löytyy. Kovin isoa budjettia en oo tuohon ajatellu käyttää. Tavoitteena saada ihan kohtuupainoinen ja hyvä runko, johon sitten kasata nuo varastossa ylimääräisenä olevat osat.
Sitten olis tietysti No Saintit, joita ainakin foorumeilla on kehuttu. Niissä hintakin alkaa olla jo vähä ylärajoilla tähän projektiin käytettäväksi. Kiirekään tällä hankinnalla ei ole. Kunhan tässä syksyn aikana sais hommattua niin voi sitten sadeiltoina kasailla sitä. Jos jollain on heittää jotain hyviä vinkkejä niin ei muuta kuin ehdottamaan. Pelkkää runkoa siis etsin ja ihan perinteisillä 26" renkailla, koska niihin kiekkoja ja keula löytyy jo. 29" olis muuten varmaan ihan varteenotettava vaihtoehto ja kiva testata, mutta siihen joutuu jo hommata sitten enemmän osia.
Sitten oon katsellu On-Onen runkoja. Sieltä sais jopa hiilikuiturungon kohtuu edullisesti. Tosin se ei oo mikään vaatimus tässä tapauksessa. Ei tosin estekään, jos sopiva kohdalle löytyy. Kovin isoa budjettia en oo tuohon ajatellu käyttää. Tavoitteena saada ihan kohtuupainoinen ja hyvä runko, johon sitten kasata nuo varastossa ylimääräisenä olevat osat.
Sitten olis tietysti No Saintit, joita ainakin foorumeilla on kehuttu. Niissä hintakin alkaa olla jo vähä ylärajoilla tähän projektiin käytettäväksi. Kiirekään tällä hankinnalla ei ole. Kunhan tässä syksyn aikana sais hommattua niin voi sitten sadeiltoina kasailla sitä. Jos jollain on heittää jotain hyviä vinkkejä niin ei muuta kuin ehdottamaan. Pelkkää runkoa siis etsin ja ihan perinteisillä 26" renkailla, koska niihin kiekkoja ja keula löytyy jo. 29" olis muuten varmaan ihan varteenotettava vaihtoehto ja kiva testata, mutta siihen joutuu jo hommata sitten enemmän osia.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)