1.1.2017

Vuoden 2017 aloitus

Koska tämä blogi käsittelee pääosin pyöräilyä tai ainakin urheilua niin siinä mielessä Vuosi 2017 alkoi kolmen tunnin lenkillä. Eli tavallaan se perus viikonlopun lenkki. Joskus vähän pitempi ja joskus vähän lyhyempi mutta noin kolme tuntia yleensä. Kun aamulla ajoissa lähtee niin tuon ehtii ajaa ja sen jälkeen on aikaa vielä perheellekin. Ilman perheen tukea ei harrastus tässäkään mittakaavssa olisi mahdollista. Välillä elämä tuntuu kyllä olevan melkoista aikatauluttamista työn, harrastusten yms kanssa mutta kun hommasta nauttii niin mikäs sen parempaa.

Ens kauden suunnitelmat kisojen suhteen on vielä vähän avoinna. Johtuu lähinnä siitä, että kisakalenteri kesäksi ei ole vielä valmiina. Pääpainotus tulee kuitenkin olemaan jälleen xco-kisoissa ja jokunen maraton siihen sekaan niin eiköhän siinä ole taas kesäksi ohjelmaa. Uusi tiimi tuo myös oman lisänsä ja vähän lisää treeni-intoa.

Viime ajat onkin saanut ajella tällaisissa keleissä niin tiellä kuin poluillakin. Ice Spiker Pro on tullut tarpeeseen. 

Päätin myös uudistaa treenaamista tai treenien suunnittelua siinä mielessä, että tein valmennussopimuksen Pettsson Coachingin kanssa. Jotenkin on tuntunut, että itse suunnittelemat treenit ovat turhan samanlaisia ja sitä helposti lähtee mukaan kaikenlaiseen kokeiluun kun lukee juttuja eri tyylisestä treenaamisesta. Nyt tuo suunnittelu on ulkoistettu asiantuntijalle ja itse tarvii vain treenata ohjeiden mukaan. Ja oon kyllä huomannut, että tuosta saa myös lisämotivaatiota. Ei jää vedot kesken tai treeni vajaaksi vähän huonompanakaan päivänä kun on ohjelma minkä mukaan menee. Samalla saa vähän ulkopuolista näkemystä omaan treeniin. Itse kun asiat kuitenkin näkee vain omalta kantilta ja voi olla vaikea hahmottaa kokonaisuutta pitemmältä ajalta.

Katsotaan loppuvuodesta onko tulosta tullut. Itse toki asetin itselleni 3-4 vuoden tähtäimellä tavoitteet. Eli en odota mitään taikatemppuja, että yhtäkkiä vauhti nousisi huomattavasti tulevalle kesälle vaan pitemmällä aikavälillä olisi tarkoitus katsoa saako musta pyöräilijää :) Toki täytyy kuitenkin siinä mielessä edetä vuosi kerrallaan, kun työ ja perhetilanne vaikuttavat aika oleellisesti treenaamiseen. Tämän hetken tilanteessa tämän hetkinen panostus on mahdollista, mutta tulevaisuutta on vaikea ennustaa. Joka tapauksessa ensi kesää kohti ainakin kovalla motivaatiolla.

Loppuun vielä Instagramin viime vuoden kuvakooste. Kyseessä siis 9 suosituinta kuvaa viime vuodelta. Kaikissa sama teema, pyöräily.



30.10.2016

Uuteen treenikauteen

Treenit kohti ens kesän kisoja on aloitettu jo tuossa lokakuun alkupuolella. Tällä hetkellä oon pääasiassa edennyt samanlaisella viikkosuunnitelmalla, johon mahtuu kaksi salitreeniä, 2-3 traineriajoa, seuran kuntopiiri ja sitten pari pitempää lenkkiä viikonloppuisin pihalla. Varsinkin viikolla aina vähän riippuu miten on aikaa, mutta yleensä kyllä tunnin traineriajoon aikaa jossain vaiheessa iltaa löytyy.

Salitreenissä pääpaino on ollut perusvoimassa eli pitkiä sarjoja ja paljon toistoja varsinkin kyykyssä ja maastavedossa. Tämähän vetää koko kropan mukavaan jumiin ja lenkeillä saakin vähintään puoli tuntia ajaa ennenkuin pääsee yhtään mihinkään. Toisaalta ei tässä vaiheessa kautta nyt haittaa ole, vaikka jalat ei ihan herkimmillään olekaan ajamiseen.

Tämän viikon treenit: 
  • Maanantai: Salitreeni 1:15 ja perään 30 min trainerilla kevyesti 
  • Tiistai: Traineri 1h, sweet spot 
  • Keskiviikko: Lepo
  • Torstai: Aamulla salitreeni 1h ja illalla tunti trainerilla 
  • Perjantai: Kuntopiiri 1:30 
  • Lauantai: Maastopyöräily 2:54 (jäi kesken kun vaihtaja/vaihtajan korvake hajosi)
  • Sunnuntai: Maastopyöräily 3:36

Tämän viikonlopun lenkit on ollu siitä mukavia, että tällä kertaa ei oo tarvinnu yksin ajella. Lauantaina oltiin isommalla porukalla aamusta liikkellä ennen auringonnousua ja tänään tiimikaveri Juhan kans pitkä pk tutuilla ja vähän uusillakin poluilla. Eli se Kokkolan vakio pitkä lenkki kohti Lentokentää Laajalahden kautta. Siihen sitten päälle vähän muita polkuja lisäksi. Ens viikko varmaan suunnilleen samalla suunnitelmalla eteenpäin. Saattaa tosin olla, että mahdolliset iltatyöt vähän muuttaa suunnitelmaa, mutta se selvinnee viikon aikana. 

Pitkän lenkin tärkeät kaverit Evoc Stage 3L ja banaani. Näillä pääsee pitkälle 

Pitkillä lenkeillä oon nyt ajanut pitkästä aikaa repun kans. Mä oon aina vähän vältellyt repun kanssa ajamista. Tahkolla sen kanssa pitää ajaa kun ei huoltoa ole ollut ja on yksi kierros eli juomapullon vaihto ei kesken kierroksen onnistu, mutta muuten oon koittanut selvitä ilman reppua. Keväällä kun arpaonni osui kerrankin meikäläiseen ja voitin ylläolevan Evocin repun Rajamäen kisan yhteydessä ollesta arvonnasta niin suhtautuminen juomareppuun muuttui heti parin kokeilun jälkeen. Tuo on kyllä sen verran mukava selässä eikä sitä oikeestaan edes huomaa ajon aikana. Saa tukevasti kiinni eikä haittaa teknisemmässäkään maastossa. Omien kokemusten perusteella voin suositella ja ainakin itsellä nyt ehdoton varuste pitkillä lenkeillä, jossa ei juomapullo riitä. Ja sen verran tilaa, että mukaan saa vähän muutakin evästä ja Co2-patruunat yms mahdollisten rengasrikkojen varalle. 

Nyt on kyllä ollu pyöräilyn kannalta ihanteellinen syksy. Sateisen kesän jälkeen ei oo satanu moneen viikkoon kuin muutamana päivänä siellä täällä niin maastot on olleet hyvässä kunnossa ajaa eikä pyörääkään oo tarvinnu pestä joka lenkin jälkeen. Ja nyt syksyllä on päässy reiteille, joita koko kesänä ei tullut oikeestaan ajettua kun ne oli pelkkää vettä ja kuraa. Eli sen puolesta ei oo talvella mikään kiire vaan mun puolesta nämä kelit sais vielä jatkua ja sitten kun talvi on tullakseen niin sais tullakin samantien hiihtokelit eikä sitä ikuista sohjoa. No tuo viimeinen lienee turha toive, mutta ainahan sitä saa haaveilla kunnon talvesta hienon syksyn perään. 

Jotain uutta 

Sen verran uutta on treeneihin tullut, että maastopyörästäkin löytyy nyt wattikammet tehon mittaukseen. Ennestään maantiepyörässä on BePro S polkimet, jotka sai mut vakuuttuneeksi wattimittauksen tärkeydestä. XX1 Quark tuli hankittua yhdeltä mestaritason kammenpyörittäjältä. Pääsi kammet ikäänkuin viettämään leppoisia eläkepäiviä tänne länsirannikolle sieltä entisistä mäkisemmistä kotimaastoista. Samanlaisia tehojahan niihin ei enää kohdistu kuin ennen mutta joka tapauksessa hyvä lisä treenaamiseen ja nyt saa sekä maantieltä ja maastosta watit talteen ja tietysti siinä sivussa myös trainerilla ajosta. Ja tilastomieshän tykkää kaikista tilastoista joita harjoittelusta saa talteen. 

16.10.2016

Uudet haasteet odottaa

Viime kausi on saatu päätökseen ja uus treenikausi alkuun. Samalla vaihtuu seura Kälviän Tarmosta GIF:n. Oikeastaan suurin syy seuran vaihtoon olin GIF:n perustettava maastotiimi, joka panostaa kilpailutoimintaan ja vielä kun siihen saatiin hyvin mukaan tällä alueella kilpailuissa käyvät maastokuskit ja treenikaverit niin seuranvaihto oli tosiasia. Ja edelleen mukaan mahtuu myös uusia kuskeja eli jos asia kiinnostaa niin rohkeasti yhteyttä muhun tai muihin tiimiläisiin. Lisäksi tarkoituksena on järjestää noin kuuden kilpailun viikkokisa-cup ensi kesänä. Viikkokisat toimivat hyvinä kovina treeneinä enemmän kilpaileville, mutta reiteistä tehdään sellaiset, että niistä selviytyvät kaikki harrastajat ja kisoihin osallistumiskynnys pyritään tekemään mahdollisimman matalaksi. Lisäksi tavoitteena on saada nuoria mukaan lajin pariin ja kiinnostumaan myös kisatoiminnasta ja pidemmällä aikavälillä mukaan seuran toimintaan.



Paljon uutta siis tiedossa ja kun tapana on asioista innostua niin ajauduin myös jonkunlaiseksi puuha-peteksi porukkaan. Eli facebook-sivua, esitettä yrityksille yms on tullut tehtyä viikonlopun aikana. Toivottavasti saadaan homma pyörimään ja kisoihin saadaan osallistujia kesän aikana. Cupissa on tarkoituksena kauden päätteeksi palkita sarjojen kolme parasta yhteistuloksissa. Kisat tullaan todennäköisesti kierrättämään 3-4 eri radalla eli ainakin osalla ajetaan usemman kerran. Paikalliset kuskit varmaan Patamäen reitin muistaakin niin se tulee varmasti olemaan yksi kisarata. Lisäksi vaihtoehtoina on Laajalahti, Santahaka, Harriniemi, Köykäri. Katsotaan minne saadaan sopivat kisaradat suunniteltua. Ja jos kilpailemisesta innokkaita löytyy niin porukkaan kyllä mahtuu mukaan. Samoin tarvitaan varmasti ainakin kisajärjestelyihin talkootyövoimaa.

Ja koska Gif Mtb Team panostaa kilpailutoimintaan niin kyllähän se omaakin harjoittelumotivaatiota nostaa ja oma tekemisen taso olisi tarkoitus nostaa seuraavalle tasolle ja parantaa suorituksia tästä kesästä. Kiitokset vielä Kälviän Tarmolle viidestä vuodesta teidän paidassa.


6.10.2016

Kisakauden 2016 yhteenveto

Kisakauden päättymisestä on nyt kulunut muutama viikko ja on aika koota yhteen mennyttä kisakautta ja raapia kasaan selitykset miksi kulki tai miksi ei kulkenut. Talvikauden treenit meni mun mielestä erittäin hyvin. Pystyin treenaamaan tasaisesti ja testien perusteella kehitystäkin tapahtui. Terveenäkin pysyin pääsiäiseen asti ja silloin oli tarkoitus ajaa vähän enemmän ja kovempaa mutta sitten tuli parikin flunssaa ja vähän sotki kevään suunnitelmia. No flunssia tulee ja menee, joten en antanut sen haitata menoa. Kisakauden avaus Lieto xco, radalla josta en ennen tykännyt yhtään, mutta joka kerta kun siellä oon ajanut rata on alkanut tuntua entistä paremmalta ja nykyisin siellä ajamisesta jo nauttii :) En toki edelleenkään saa siellä mitään huippusykkeitä aikaiseksi, mutta ehkä ajo näyttää jo ajamiselta. Haastava rata, joka vaatii teknistä osaamista ja taitoa ajaa siellä. Ihan ok aloitus kauteen, ei parasta menoa mutta kauden avaukseen olin tyytyväinen.

Seuraava kisa oli tästä viikon päästä Rajamäellä Evoc xcm. Olin ilmoittautunut puolimatkalle kun tuntui, että se sopisi tässä vaiheessa kautta hyvin suunnitelmiin. Pari päivää ennen kisaa viimeistelytreeni kotona ja selvästi kevään parasta menoa. Piti jo vähän hillitä menohaluja, kun tuntui, että ajo kuljee ja Komeja napsuu päikallisilta pätkiltä :) No samana iltana kurkku tulikin vähän karheaksi ja mietin, että lähdenkö kisaan ollenkaan. Kisa-aamunakaan ei kuitenkaan ollut kurkku kunnolla kipeä ja matkakin oli puolikas niin mukaan vaan viivalle. Huippu rata mutta oma ajo ei kulkenut lähellekään niin hyvin kuin pari päivää sitten. Tästä alkoikin sitten noin kuukauden sairas - terve - sairas - terve kausi, jonka aikana tuli erilaisia sydämen rytmihäiriöitä ja muljahteluita yms. Asiaa tutkittiin useampaan kertaan, mutta ei oikeen lopullista selitystä. Ylirasitus/alipalautuminen kaiketi kuitenkin kyseessä. Kesäkuun puolessa välissä kävin kokeilemassa Laajavuoren maratonia Jyväskylässä, mutta ajo oli surkeaa. Ei sanut mitään irti ja tässä vaiheessa päätin jatkaa lepäilyä ja koko kisakauden jatko oli vaakalaudalla. 


Pikku hiljaa ongelmat kuitenkin helpotti ja Tahkolla olin taas viivalla. Mietin perjantai-iltaan asti matkan muuttamista lyhyemmäksi, mutta päädyin kuitenkin ajamaan 60 km ja vaikeuksien jälkene ajo tuntui yllättävän hyvältä. Ei toki mitään huippuiskua ollut, mutta en kuitenkaan pelkkänä keilana reitillä pyörinyt. Loppumatkan tekniset ongelmat vei aikaa mutta olin tyytyväinen kun olin ajanut ilman mitään rytmihäiriöitä tai vastaavia koko kisan. 

Tahkon jälkeen alkoikin tiukka kisaputki, joka sisälsi Medilaser xco:n Valkeakoskella, Cycli xco:n Seinäjoella ja xco:n SM-kisan Korsossa. Valkeakoski on mun suosikkiratoja ja siellä ajokin kulki ihan kohtuullisesti. Tykkään ajaa tuolla radalla ja ens kauden SM-kisat ajetaankin siellä, joten siinäkin mielessä hyvä juttu, että on käynyt nyt parina vuotena rataa ajamassa. Seinäjoen kisa alkoi ihan hyvin mutta meno oli takkuista. SM-kisassa ajo oli suhteellisen hyvää mutta edelleen se paras terävyys ajosta puuttui. Kuitenkin omalla tasolla mentiin, eli jos olisi parempaa sijoitusta halunnut olisi täytynyt oma taso ylittää reilusti. Siihen ei olisi enää hyvä päivä riittänyt. 



Tämän jälkeen olikin treenitaukoa ja kesälomaa, joka teki treenimielessä hyvää. Sain muutaman viikon aikana paljon hyviä treenejä ja seuraavan kerran kisailin Rokualla elokuun loppupuolella. Tämä olikin ehkä yks kesän parhaita kisoja loppujen lopuksi. Rokuan reitti on nopea ja teknisesti helpohko ja täällä hyvällä porukalla on merkitystä kun ajetaan pitkiä tie- tai ulkoilureittipätkiä kovaa vauhtia. Rokuan jälkeen oli Vaasassa aluemestaruuskisat, joissa ajo jäykkäperäisellä Öjbergin röllipoluilla sujui yllättävän hyvin ja tästä kisasta jäi myös tosi hyvä fiilis. Harmi, ettei Öjbergillä tänä vuonna ajettu xco-cupin kisaa. Kauden päätös sitten Hyvinkäällä muutama viikko sitten. Alkoi jo vähän olla mehut syöty miehestä tässä kisassa ja kausi olikin sopiva päättä tähän. 

Kausi ei kokonaisuudessaan nyt mikään onnistumisen riemuvoitto ollut. Hyviä suorituksia ja itsensä voittamisia tuli siellä täällä, mutta ihan sellainen superpäivä jäi treeneihin. Tästä kaudesta ainakin jäi nälkää ens vuodelle ja nyt uuden treenikauden alkaessa motivaatio ainakin on kova kehittyä ens kesäksi taas paremmaksi pyöräilijäksi. Joitain uusia suunnitelmia ainakin ensi kautta varten on, katsotaan miten niiden kanssa käy ja niistä ehkä myöhemmin sitten lisää. 


12.9.2016

Scott Spark 900 RC

Eli otsikon mukainen kevyt täysjousto on myynnissä. Tarkemmat tiedot saa allekirjoittaneelta esimerkiksi sähköpostin välityksellä jaakko.suomu (ät) gmailpistecom.



Runko kevyttä HMX-kuitua, Keula Rockshox Sid XX 120 mm joustolla ja iskari Rockshox Monarch XX ja nämä saa lukkoon/auki Xloc Full Sprintillä eli yhdestä napista molemmat kerralla. Mukaan saa toki molemmille myäs omat vipunsa, jos erikseen haluaa lukita keulaa ja takaiskaria.

Voimansiirto on Sramin X01 ja jarruina Shimano XTR. Kiekkoina oletuksena kuvasta poiketen DT XR 331/DT Aerolite/FunWorks N-Light Evo, mahdollisuus myös kuvan kuitukiekkoihin, joissa DT Revolution pinnat ja N-Light Evo navat. Hinta pyörälle tässä kokoonpanossa 3400 €. Tarjota saa.

11.9.2016

Hyvinkää XCO

Hyvinkäällä ajettiin lauantaina XCO-cupin päätöskisa ja samalla mun kisakauden päätöskisa. Odotukset kisaan oli vähän epävarmat. Toisaalta viikko aikaisemmin Vaasassa oli kulkenut ajo hyvin, mutta sen jälkeen meinas muutaman päivän iskeä kurkkukipu ja flunssa, joten viimeistelyt jäi vähän vajaaksi tätä kisaa ajatellen. Oon huomannut, että liika lepo tai löysäily ennen kisaa ei toimikaan vaan vaatii kovia treenejä sopivasti alle.

Kuten kisoihin yleensäkin niin tämäkin oli yöreissu. Eli perjantaina jo illalla rataan tutustumaan ja rataa treenailemaan ja lauantaina sitten itse kisa. Näin varsinkin xco-kisojen kanssa oon tavannut toimia, kun yleensä noihin ratoihin on hyvä tutustua vähän ennakkoon. Tämä Hyvinkään rata oli teknisesti sen verran helppo, että olis saattanut mennä ilman tutustumistakin, mutta aina se on mukavampi ajaa kun rataa tuntee vähän ennakkoon. Kyllähän tämä rata selvästi poikkesi kauden aikaisemmista radoista ja mun mielestä tästä puuttui sitä mitä xco nykyään on. Toisaalta taas on kiva ajaa vaihtelevia ratoja ja kyllä tälläkin radalla nopein voitti.



Huonona starttaajana päätin tällä kertaa panostaa starttiin kunnolla. Startin jälkeen oli heti pari mutkaa, jotka vois sopia mulle hyvin koska siinä ei päästä vielä kiihdyttämään kovin kovaksi vauhtia vaan ehkä saisin koneen käyntiin ja pääsisin letkaan hyvissä asemissa. No nuo hyvät asemat meni ehka jo vähän ekassa mutkassa kun siinä tuli sen verran ruuhkaa, että joutui jalkaa jo maahan laittamaan :) Mutta ei muuta kun täysillä vaan muiden pertään. Polkujen alkaessa huomasin, että oli Korpelan Akin perässä, joten kovin huonossa paikassa en olisi. Siinä kun pysyisi niin sijoitus tulisi olemaan todella kova. No kovin kauaa en pysynyt kun Aki lähti ohittelemaan letkaa eli se siitä suunnitelmasta.



Nopea rata sopi siinä mielessä hyvin, että sai pidettyä suhteellisen tasaista vauhtia kolme ensimmäistä kierrosta. Kolmannen kierroksen lopulla verensokeri vähän pääsi laskemaan ja se vei jaloista vähän voimia, jonka takia neljäs ja viideskin kierros meni vähän huonommin. Kuudennelle löytyi taas parempi vauhti. Tuo verensokerin laskeminen taitaa tällä kertaa mennä omaan piikkiin kun en kisan tiimellyksessä hoksannu ottaa geeliä aikasemmin. Ainahan näille verensokerien laskemiselle ei mitään voi, mutta tällä kertaa kun sykkeet oli punaisella koko kisan niin geeliä olis tarvinnu ehkä vähän aikaisemmin.

Ihan hyvä fiilis kisasta jäi kuitenkin. Vähän jäi harmittamaan nuo uupuneet watit ja pieni hiipuminen kisan aikana. Toisaalta hyvä, että viimeisestä kisasta jää vähän hampaankoloon niin riittää tavoitetta ens kesäksi. Talven aikana, jos varastossa trainerilla ajaminen alkaa tympiä niin pitää muistaa nämä kesän startit :) Onnittelut myös päivän ja kokonaiscupien voittajille!



Kiitos kisakavereille tästäkin kaudesta ilman teitä ei olis kisojakaan tai ainakaan ne ei olis näin hienoja tapahtumia! Samoin tietysti kisajärjestäjille, sama koskee teitäkin. Kisajärjestäjän homma on ehkä kaikista epäkiitollisinta. Kova työ kisojen eteen ja en tiedä paljonko teitä kiitetään, mutta itse koitan ainakin muistaa joka kisan jälkeen järjestäjiäkin kisasta kiittää. Jatketaan kisojen merkeissä ens kaudella!
Kuvat: Mikko Rantanen


9.9.2016

Kohti kisakauden päätöstä

Nyt alkaa olla se aika vuodesta kun kisakausi mun osalta vetelee viimeisiään. Toki joitain hyviä kisoja olis vielä jäljellä, mutta kun koko kesän on tullut Etelä-Suomeen ajeltua viikonloppuisin niin jossain vaiheessa se alkaa syksyllä riittää :) Ja on kieltämättä muutenkin jo vähän sellainen fiilis, että pieni tauko tekisi terää enne uuden harjoituskauden alkua. Tai tauko ainakin suunnitelmallisesta treenaamisesta. Ei sitä nyt sohvalla tuu makoiltua, vaikka muutaman viikon lepotaukoa pitäiskin.

Huomenna siis vuorossa Hyvinkäällä XCO-kisa itselle ainakin täysin uudella radalla, joten mielenkiinnolla odotan mitä rata pitää sisällään. Tänään olis tarkoitus jo mennä paikan päälle vähän rataa treenaamaan ja huomenna koitetaan ottaa sit kaikki irti mitä lähtee.

Hanskavalinta viimeiseen kisaan näiden välillä