10.6.2012

Viikonlopun lenkkejä

Koko viikko meni flunssassa, joten ennakkosuunnitelmista poiketen en ajanut yhtään lenkkiä. Tarkoituksena oli ajella kyllä, mutta toinen flunssa reiluun kuukauteen sotki nämä suunnitelmat. Eilen kävin ajamassa rauhallisen noin 3 tunnin maastolenkin Juhan kans lentokentälle ja takasi. Siinä mielessä hyvä lenkki, että kerrankin malttoi ajella oikeesti rauhallisesti kun oli ensimmäinen lenkki flunssan jälkeen. Pysyi sykkeet matalalla mutta kaikista hauskinta oli, että pääsi taas ajamaan. Sehän tässä pyöräilyssä kuitenkin parasta on kun pääsee lenkille ja nauttii siitä pyöräilystä. Välillä meinaa tuo nauttiminen unohtua kun hampaat irvessä puskee jossain kisassa. Siitähän tämä kaikki kuitenkin on lähtenyt liikkeelle, kun pääsee nauttimaan luonnon rauhasta ja pyöräilystä. 

Tänään olis ollu mahdollista osallistua Brahe Mtb kisaan Pietarsaaressa, mutta tein jo viikolla päätöksen, että jätän kisan väliin kun oli tuota flunssaa eikä ollu varmuutta koska sitä on taas täydessä ajokunnossa. Ajelin sitten aika kovan maantielenkin tänään. Oli sen verran kova vetomies lenkillä, että ei paljoa tarvinnu mukavuusalueella ajaa. Tosi hyvä lenkki ja kilometrejäkin kertyi melkein 100 reilussa 3 tunnissa. Olin kyllä kotiin tullessa aika lopussa jo, ei paljo pitempään olis enää jaksanu ajaa. Mukavaa vaihtelua lenkkeihin ja pitäis jatkossakin ajella noita reippaampia maantielenkkejä, jos sieltä sais sitä vauhtia maastoonkin. 

Täytyy nyt toivoa, että flunssa ei enää uusiudu vaan pääsis ajamaan vähä säännöllisemmin lenkkejä tulevien viikkojen aikana. 

8.6.2012

MTB Team Finland juomapullot

Ostin neljä kappaletta maajoukkueen juomapulloja. Saahan noita juomapulloja muutenkin, mutta nuo ostin ihan kannatuksen vuoksi hyvään asiaan. Jos voin muutamalla kympillä auttaa maastopyöräilymaajoukkueen toimintaa niin oon sen valmis myös tekemään. Kiitokset vielä Pertulle pullojen toimittamisesta!

Mountainbike Team Finland juomapullot

7.6.2012

Uudet kammet ja takakiekko

Viime viikolla jo sain (ostin) Maunumäeltä uudet XT:n kahden rattaan kammet. Täälläpäin ajellessa ei sillä pienimmällä rattaalla oikeen mitään tee ja ajattelin, että tuo 40-28 välitys vois muutenki olla mulle sopivampi kuin 44-32-22. Mietin jonku aikaa 42-28 ja 40-28 välillä, mutta päädyin sitten jälkimmäiseen. Jaksaa varmasti paremmin poluilla tuolla 40 piikkisellä ajaa. 

Uudet kammet

Vois ajatella, että eihän tuossa nyt suurta eroa ole onko edessä 42 vai 40 mutta kyllä mun mielestä ainakin 44 ja 42 oli yllättävänki paljon eroa. Vielä en oo maastoon päässy pyörää testaamaan, mutta laitetaan sitten kokemuksia kun niitä tulee. 

Samoin sain eilen uuden takakiekon sen rikki menneen XTR:n tilalle. Nyt on sitten taas lenkkikiekotkin niin ei tarvi noilla kevennyskiekoilla kaikkia lenkkejä ajella. Mukaa tuli myös kiekkopussi, mikä oli kiva yllätys. Niille on aina käyttöä varsinkin kun pyörää kuskaa auton perässä ympäri Suomea niin saa kiekot pussiin suojaan. 

XTR WH-M985 ja kiekkopussi

Ettei nyt kuitenkaan liian kivaa olis niin toki onnistuin flunssan myös saamaan. Olisko sitten Korsossa siinä pyöränpesujonossa kun hikisenä jonotti päässyt vähä vilustumaan. Kurkku tuli kuitenkin kipeeksi maanantaina ja siitä menee sitten päivä tai pari niin on nuha. Nyt on sitten taas lenkkitaukoa ainakin muutama päivä. Harmittavasti olis nyt ollu hyvät lenkkikelitkin niin on saanu keskittyä lähinnä pyörän huoltoon ja osien vaihtoon. Täytyy toivoa, että viikonloppuun mennessä olis taas kunnossa niin olis mahdollisuus ajaa vähä pitempiäkin lenkkejä, seuraavalla viikolla olis Laajavuoren Maraton Jyväskylässä niin jää pitkät lenkit siihen kisan ajamiseen sitten. 

4.6.2012

Korso XCM

Eilen kävin ajamassa Korson Maraton cupin kisa. Viime vuonnakin tuolla olin ja silloin matka tosiaan päättyi noin 10 kilometrin kohdalle renkaan kyljen hajoamiseen, joten nyt oli tavoitteenna ajaa maaliin asti. Valmistautumisena kisaan kävin perjantaina ajelemassa Tampereella (vai olikohan Ylöjärven puolella) Lamminpäässä maastoja, joita ajettiin viime vuonna maraton-cupin finaalissakin. En nyt koko reittiä kiertäny, mutta osittain kuitenkin. Oliskai Tampereen suunnalta muutakin ajettavaa löytynyt, mutta tuon paikan tiesin niin oli helppo sinne mennä.

Itse sunnuntain kisa lähti ihan hyvin liikkeelle. Aluksi tuntui, että jaksaa hyvin ajaa ja reittikin oli mun mielestä tosi hyvä. Oli sopivasti vähän teknisempää pätkää ja sitten helpompaa polkua ja olihan siellä yks isompi ylämäkikin, joka varsinki toisella kierroksella oli melko kuranen jo. Kisaa vois kyllä kuvailla hyvin vähemmän ajaneillekin sopivaksi. Ja toisaalta haastetta riittää varmasti enemmänkin ajaneille. Aika lailla tällainen kaiketi Maraton reitin tulis ollakin, kun asiasta on Fillarilehden foorumilla väännetty. Järjestäjät ainakin siis olivat reitin suunnittelussa onnistuneet erinomaisesti.

Kuva: Jarrko Pohjola

Takaisin kisaa. Alussa tosiaan jaksoin ajaa hyvin mutta jossain ensimmäisen kierroksen loppupuolella alkoi alaselkä vähän oireilemaan ja lievästi kramppaamaan. Sen jälkeen jaloista hävis voimat totaalisesti ja porukkaa lappoi ohi. Ei vaan pystyny jäädä oikeen kenenkään taakse kovin pitkäksi aikaa. Sitten kun ajoi vähän rauhallisemmin niin selän oireilut taas helpotti, mutta heti vauhtiä lisätessä ongelmat palasivat.

Ilmeisesti sitä ei vaan tällä hetkellä oo vielä niin hyvässä kunnossa, että jaksais koko kisan ajaa "täysillä" ja helposti lähdössä tulee otettua liiankin kova vauhti, vaikka kuinka miettii, että koko kisa aikaa hakea sitä omaa sijoituksta. Se kun ei kuitenkaan kärjessä ole niin alussa tuskin kauhea kiire olis höntyillä. Toisaalta tuo alaselkä olis ihan kiva saada kuntoon. Ennenkin se on oireillut raskaassa maastossa ja Rajamäelläkin vähän kun jäykkäperäsellä ajoin. Nyt oli kuitenkin Anthemi alla, niin pitäis takajouston selkää jonku verran säästellä.

Kuva: Jarkko Pohjola

Selkää oon yrittäny vahvistaa syksystä lähtien koko talven, mutta olisko tuossa kuitenkin enemmän kyse kovien lenkkien puutteesta. Tai ei oo ajanu riittävästi ns. kisavauhdilla ja selkä sitten oireilee ensimmäisenä ja sitten menee jaloista voimat. Onneksi tässä on vielä kesä aikaa kehittää tuotakin puutetta, jos siihen jonkunlainen apu löytyisi. Toisaalta turhauttavaa kun kesken kisan tavallaan voimat katoaa, mutta jos mies ei kestä niin peiliin saa katsoa. Selkä on muuten edelleen vähän jumissa, näin reilu vuorokausi kisan jälkeen. Tosin tämä päivä on mennytkin autossa istuen. Laskeskelin tuossa, että tämän vuoden kisamatkoista on auton mittariin kertynyt jo noin 3100 - 3200 km.

30.5.2012

Uudet maantieklossit ja XTR:n takanapa

Tuli ajankohtaiseksi hankkia maantiekenkiin uudet klossit. Muutaman kerran ylämäkeen putkelta ajaessa lähtikin kenkä yllättäen irti polkimesta. Onneksi ei kuitenkaan pahemmin käynyt. Joskus vastaavassa tilanteessa on kenkä osunu maahan asti ja sitten onkin kaaduttu. Tutkin tuon lenkin jälkeen vähä klosseja ja huomasin ne aika kuluneiksi. Kyseessä Lookin polkimiin sopivat klossit.

Vanha klossi

Mä sain ne pyörän mukana, että todennäköisesti on useamman vuoden olleet jo käytössä, joten kyllähän ne käytössä kuluu. Ero uusiin on kyllä aika selvä, kun niitä vertaili. Ja ei ainakaan nyt parilla viime lenkillä oo kengät polkimista irronneet.

Onhan näissä vähän eroa

Mulla on toisina kiekkoina ollu XTR:n WH-M975 kiekot. Takakiekko on jonku aikaa ollu vähä löysän olonen eli vaikka kuinka on kiristäny linkuilla kiinni niin se on pientä liikettä silti tehny. Ajattelin, että laakereissa on jotain vikaa tai ne on menny vaihtokuntoon. Kiekon vein huoltoon ja siellä selvisi, että ensinnäkin akseli sieltä sisältä oli kulunut mutta laakeripesässä oli halkeama. Eli ilmeisesti siitä tuo aiheutui. Aika erikoisesti menny tosiaan tuo laakeripesä halki pakan puolelta.
XTR WH-M975
Hienosti tuo asia kuitenkin hoitui Pyörä ja Urheilu Maunumäellä Kälviällä, kun uuden kiekon saa takuuseen. XTR:ssä on kolmen vuoden takuu niin noin parin vuoden ikäsen kiekko menee tuohon takuuseen. Tai Shimanollahan tuo takuu on, mutta hoitivat tuolta liikkeen kautta koko homman hienosti. Uus kiekko tosin on uudempaa mallia, mutta sehän nyt ei mitään haittaa.

29.5.2012

La Bresse 2012

Hieno Trek World Racing -tallin tekemä video La Bressen maailmancupin kisasta. Videolta näkee vähän minkälaista kivikkoa noissa isoissa kisoissa ajetaan.


27.5.2012

Pitkää siivua

Viikonloppuna tuli ajettua pari ajallisesti vähän pitempää lenkkiä. Nyt kun ei ollut mitään kisaa niin oli aikaa ajella pitempiä lenkkejä. Tuossa kun oli pari viikonloppua peräkkäin kisoja ja sitä ennen vielä pari viikkoa flunssaa niin pitkät lenkit on jääny ajamatta vähän turhan pitkän aikaa.

Lauantain lenkiltä

Lauantaina ajelin maantiepyörällä Seljesiin. Eipä oo sitten viime syksyn tullu siellä käytyä, mutta nyt keli oli hyvä ja ajokin kulki ihan mukavasti. Tuonne kun ajelee niin saa samalla ajaa myös tänne leveysasteille harvinaisia mäkiä. Ei ne mäet tuollakaan nyt vielä mitään erityisen suuria oo, mutta on niitä useampia peräkkäin ja pääsee vähä jo ajamaan nousuja.

Tänään oli vuorossa sitten maastolenkki Merjärvelle. Ajoaika painiu yli 4 tunnin ja taukojen kanssa lenkki oli huomattavasti pitempi. Kelikin suosi tänään lenkkeilyä kun lämmintä oli parhaimmillaan yli 20 astetta. Pääsi ajamaan lyhyissä ajokamppeissa pitkästä aikaa. Oksat raapiki kädet mukavasti naarmuille, kun ei oo vielä niihin tottunu. Aika nopeesti siihenki tottuu ja kesällä ei enää niin oksat häiritse.

Viikon päästä olis tarkotus taas kilpailla kun on vuorossa Korson XCM-kisa. Viime vuonnahan tuolla kävin ajamassa noin 10 km ennen kuin rengasrikko katkaisi matkan. Toivottavasti tänä vuonna pääsis maaliin asti. Reitistä on paha tuon 10 km perusteella oikeen sanoa mitään, mutta ennakkotietojen mukaan pitäis olla teknisesti helpompi kisa mitä Rajamäki ja Valkeakoski ovat olleet. Tosin ei nekään kyllä missään tapauksessa ole liian teknisiä olleet.