14.7.2011

Rengastestiä

Rocket Roneja hajos tänä kesänä jo pari kappaletta juhannukseen mennessä niin ajattelin, että voishan sitä jotain muutakin rengasta kokeilla. Tokihan mulla nuo Furious Freditkin on, mutta ne nyt ei ehkä niin yleiskäyttöset renkaat oo. Kolilla ajellessa ainakin huomasi, että tahtoo pito loppua jo jyrkissä hiekkamäissä niistä. Nyt otin kokeiluun Continentalin Race King Racesportit 2,2 tuuman levyisinä. Ainakin parin ensimmäisen lenkin perusteella vaikuttanu ihan hyviltä renkailta.

Race King Racesport
 Yllättävän iso ilmatila noissa ainakin on. Sen puolesta voi ajella vähän pienemmillä paineilla eikä oo pelkoa, että lyö heti vanteelle kun tulee vähä isompi kivi. Litkutuskin onnistui helposti. Heti nousi vanteelle eikä kyljistäkään tullu litkua läpi. Vähän erilainen kokemus kun parin vuoden takainen Mountain Kingin litkutus kun kyljistä tuli varmaan 15 minuuttia litkua läpi ennen kuin nousi vanteelle.

10.7.2011

Utranharju, Joensuu

Tämän päivän lenkin Tein Utranharjun maastoissa. Mullahan ei ollu minkäänlaista tietoa ennakkoon, minkälaisia polkuja ja mistäpäin kaupunkia niitä mahtaa löytyä. Eilinen kisa toi esiin yhden ihan hyvän ajopaikan ja sitten muistin, että Olli Miettinen joskus kertoili tuosta Utranharjusta blogissaan hyvänä ajopaikkana. Ja taisi sieltä jokunen videokin olla kuvattuna. Ei muuta kun kartasta katsomaan, että mistäpäin Joensuuta sellainen paikka löytyy. Löytyihän se ja siirtymäkään sinne ei ollut kovin pitkä, joten päätin lähteä katsomaan minkälaista ajettavaa paikalta löytyy.

Giant Utranharjulla
Kannatti lähteä. Löytyi tosi hyvää polkua mielinmäärin. Enhän mä tietenkään tiedä mitään valmiita reittejä sieltä mutta ajelin vähän edestakasin hyviä polkupätkiä. Maastoltaan oli vähän samanlaista hiekkakangasta kuin Laajalahti Kokkolassa. Erona vaan se, että täällä polkuja oli vielä enemmän ja ennenkaikkea mäet oli huomattavasti isompia ja niitä oli paljon.

Teknisesti kuitenkin aika helppoja polkuja, toki muutamia mukavia kivikkopätkiäkin löytyi. Haasteen toi kuitenkin mäet ja nousumetrejäkin kertyi Garminin mukaan ihan mukavasti (352), vaikka varsinaista mäkitreeniä en pitänytkään vaan ajelin vaan polkuja. Myös muutamia pitempiä kovavauhtisia alamäkiä reitille osui. Ehdottomasti kannattaa tuonne mennä ajelemaan, jos Joensuussa joskus käy. Ja menen itsekin jos tänne taas joskus lomailemaan tullaan. Lenkin jälkeen olikin mukava käydä Ilosaaressa uimassa. Mukavasti viilensi ja rentoutti uiminen lenkin jälkeen.

Ei tästä oikeen mäen jyrkkyys näy

9.7.2011

JNSMTB-Cup, Lykynlampi

Tänään tultiin Kolilta Joensuuhun ja kun täällä järjestettiin paikallisen maastopyöräcupin kisa niin ajattelin siihen osallistua. Sammalla tuli tutuksia uusia maastoja ja onhan kilpailun ajaminenki aina ihan kivaa.Valmistautuminen tämän päiväiseen koitokseen jäi kyllä aika huonoksi. Aamusta ensiksi autossa istumista, sitten kaupungilla kiertelyä paahtavassa kuumuudessa, kevyt lounas, jonka jälkeen siirtyminen kisapaikalle. Ajattelin vielä ajaa sinne pyörällä niin ei tarvi turhaan tavaroita täyteen ahdetulla autolla ajella.

Muutaman kerran tuli matkan aikana harhailtua kun yritin ulkomuistista paikalle osata. Katsoin kartasta paikan, mutta en mä nyt ihan joka risteystä muistanutkaan. Joka tapauksessa päivän helle ja siihen päälle siirtymä kisapaikalle vei jo meikäläiseltä mehuja itse kisasuorituksesta. Ennen kisaa vielä rata kertaalleen läpi, ettävähän tietäisi mitä on tulossa.

Kisa lähti liikkeelle ihan hyvin, mutta ensimmäisen kierroksen lopulla ajoin yhdestä risteyksestä harhaan, mistä lähti kaksi polkua. Olihan se oikea merkattu mutta vauhdissa en sitä huomannu, siinä meni muutama sijoitus ja pian sen jälkeen alkoi jaloissakin painaa viikon ajelut ja helle myös. Rata oli kuitenkin hyvä ja ihan kivaa siellä oli ajella, mutta jälkeenpäin ajatellen valmistautuminen pitäisi hoitaa kunnolla niinkuin yleensä on ollut kisoihin mentäessä tapana. Maaliin tullessa olin kyllä jo aika lopussa. Kisan jälkeen sitten vielä kevyttä pyörittelyä vajaa 10 kilometriä hotellille. Eli lopputuloksena on se, että kunnon ruokailu päivällä ja varsinkin näin kuumalla ilmalla nestetankkauksen vois alottaa jo ennen itse kisaa. Kaikesta kuitenkin oppii ja on otettava opikseen tästäkin.

Jalat ilmeisesti vähän reagoi tähän tämän viikon mäkisempään lenkkimaastoon. Varsinkin pohkeet alkaa olla aika jumissa, vaikka niitä miten venyttelee. Harmi, että hevoslinimentti jäi kotia, olis tänään tehny hyvää jaloille kisan jälkeen. Viimeistään reilun viikon päästä sitten hierojalle, niin eiköhän siellä saa jalat taas ajokuntoon.Viime lauantain Tahko ja tällä viikolla lomareissut lenkit on tuonu kyllä huomattavasti enemmän nousumetrejä, mitä Kokkolassa ajetuilla lenkeillä saa kerättyä.

7.7.2011

Kolin maisemissa

Tänä vuonna kesäloman aikana on tullut aika paljon jo matkusteltua. Tällä kertaa ollaan päädytty Kolille ja pyörä on tietysti mukana. Muun lomailun ohessa pyörälenkki sopii hyvin lomapäivän ohjelmaan. Täällä Itä-Suomessakin maastot tarjoavat ainakin korkeuseroja huomattavasti enemmän, mitä kotimaastot. Tämänkin päivän lenkillä Garminin mukaan nousumetrejä kertyi noin 690. Kyllä ne nousut jaloissa tuntuukin kun niihin ei oo oikeen tottunu.

Hyviä reittejä täältäkin on kuitenkin löytynyt. Tuonne kansallispuiston alueelle en ole mennyt. Tai tänään meinasin ajaa polkua Ukko-Kolin päälle, mutta siinä hyvä single-trackin alussahan oli kieltomerkki, pyörällä ajo kielletty. En sitten viitsinyt sitä uhmata vaan ajoin Kolin päälle autotietä pitkin. Tuostahan nyt voi olla montaa mieltä, että kuluttaako maastopyöräily luontoa/polkuja sen enempää kuin kävelykään. Mielestäni ei.

Toki märässä maastossa pyörän jälki näkyy yhtenäisenä mutta eiköhän ne jalankulkijat kuluta ne polut ja juurakot sellaiseksi mitä ne on. Ei siihen pyörällä pahempaa jälkeä aikaiseksi saa. Polkupohja ei kulu mihinkään siitä, että siinä pyörällä ajaa. Se on eri asia jos ajaisi jossain sammaleen seassa ja lukkojarruttelisi siellä. Mutta maastopyörillä ajetaan olemassaolevilla poluilla.

Toisaalta turha tästä on nyt tässä vaiheessa enempää vääntää. Onneksi täällä on ajettavaa kansallispuiston ulkopuolellakin. Samoin metsätiet tarjoaa mukava vaihtelevaa lenkkimaastoa, kun niillä on aika jyrkkiäkin nousuja. Ei mitään tasaista tiellä ajelua vaan nousumetrit tuo haastetta.

4.7.2011

Palauttelua Tahkosta

Tänään kävin ajamassa noin kahden ja puolen tunnin maantielenkin palautteluna Tahkosta. Tarkoituksena oli lähinnä antaa jaloille liikettä. Sunnuntai-iltana tuntui vähän olevan jalat jumissa, niin nyt kävin kokeilemassa, miltä se ajaminen tuntuis. Yllättävän hyvin kulki ajo tänään. Vaikka tarkoituksena oli ajaa aika rauhallisesti niin muutaman vähä kovemmankin vedon tein ja pidin ihan reipasta vauhtia lenkin aikana.

Maastoon ei viitsinyt lähteä kun tuo olkapää edelleen on aika kipee ja varsinkin tärähdykset tuntuu aika ikäviltä. Maantiellä pystyi ajamaan ihan hyvin, mutta kyllä sen siinäkin huomasi, ettei käsi ihan kunnossa ole. Toivottavasti nyt parantuis niin pääsis loppuviikosta taas maastoon ajamaan ihan kunnolla. Silloin olis taas lomamatkaa tiedossa, tällä kertaa Itä-Suomeen ja Kolille oltais ainaki menossa. Eli maastoon olis tarkotus päästä sielläkin ajamaan lomailun ohessa.

Huominen on joka tapauksessa lepopäivä kun käyn hierojalla. Oon nyt viime aikoina käynyt kokkolalaisessa Physio-Medicalissa hieronnassa. Oon ollu tyytyväinen palveluun ja henkilökuntakin on ollut mukavaa ja urheiluhenkistä. Sellaisten ihmisten kanssa aina juttu luistaa kun siinä tunnin makoilee hierottavana.

Huomasin Tahkolta kotiuduttuani, että oli etujarrun levy vääntynyt ilmeisesti siinä kaatuessa. Jonkun verran se hinkkas vastaan ja rengas ei oikeen tahtonu pyöriä. Ihmekös jos vähä loppumatkasta meinas hyydyttää ku noin 40 km ajellu jarru päällä. No en tiedä paljoko tuo on matkantekoon vaikuttanu vauhdissa. En mä sillon mitään huomannu, vasta nyt myöhemmin. 

2.7.2011

Tahko MTB 2011

Tänään ajettiin paahtavan helteisessä kelissä Tahko Mtb. Mä lähdin 60 km matkalle parantamaan viime vuotista aikaa ja oikeestaan tavottelemaan 3:30 alitusta. Tuosta jäätiin vähä mutta viime vuotinen aika kyllä parani noin 10 minuuttia ku loppuaika oli 3:35. Siihen täytyy olla ihan tyytyväinen.

Numerolappu
Ongelmiakin matkan aikana ilmeni. Ykköskinahmilla onnistuin kaatumaan kohtalaisen kovasta vauhdista ja törmäsin pää ja olkapää edellä puuhun. Siinä meni jonku aikaa ku ravisteli itsensä taas ajokuntoon. Olkapää varsinkin tuntu kipeeltä. Vasemmalla kädellä ei saanu esimerkiksi otettua paidan takataskusta geeliä, ei oikeen tuntunu liikkuvan ja samoin poluilla ajaessa tärinä tuntui aika ikävältä olkapäässä. Mietin jo hetken, että joutuukohan sitä seuraavalle taukopaikalle keskeyttämään mutta kai siihen kipuun tottui tai se alkoi vähä hävitä ja päätin jatkaa matkaa.

Olkapää
Vähän sitä joutu loppumatkan kuitenkin varomaan, mutta muuten ajo meni ihan hyvin. Helle kyllä tuntu olevan aika haasteellinen. Ihan loppumatkasta tuntu, että kohta pää varmaan kiehuu ku on niin kuuma. Mä lähdin matkaan repullisella urheilujuomaa (2 litraa) ja pullollisen vettä otin. Urheilujuoma riitti just koko matkaksi ja vettä käytin lähinnä pään ja naaman kastelemiseen. Virkisti kyllä mukavasti pyöräilyn aikana. Geelejä meni muistaakseni 3 kpl matkan aikana, mikä oli kyllä ennätysvähän.

Verensokeritkin pysyi sillä tasolla kuten pitääkin. Aamulla herätessä oli noin 4, sitten reilu aamupala ja vähemmän insuliinia ja kisapaikalle lähtiessä oli 12,4. Maaliin tullessa 3,9. Eli tällä kertaa kaikki meni kuin elokuvissa. Matkan aikana ei tuntunu kertaakaan, että verensokeri laskis liian alas. Eli geelit tuli siltäkin kannalta katottuna otettua oikeeseen aikaan. Ja tuskin se liian korkeallakaan on käynyt. Tuo lähtöarvo nyt oli vähän normilenkkiä korkeampi. Tai mitä tapaa olla lenkille lähtiessä. Mutta oli matkaakin nyt normaalia enemmän ja tavoitteena ajaa mahdollisimman lujaa.

120 km:n kisa oli tänä vuonna myös kova ja oli hienoa kun Miettisen Olli sen voitti. Ollin juttuja ja kisaraportteja on aina kiva lueskella niin voiton hänelle kyllä suo. Ja täytyy sanoa, että kaikki jotka tuon 120 km tänään ajoivat tekivät kyllä kovassa helteessä todella kovan suorituksen.

Loppuun vielä Garminin dataa kisasta.