27.8.2013

Strava

Strava on siis palvelu, jonne voi ladata lenkkien gps-jälkiä/tietoja. Tällaisia palveluitahan on netissä useita, kuten Garmin Connect, jonne oon jo useamman vuoden lenkkitiedot siirtänyt. Ja lukematon määrä muitakin, joista osaa onkin tullut jonkun aikaa kokeiltua ja sitten niiden käyttö on syystä tai toisesta jäänyt. Stravan erikoisuus on mahdollisuus tehdä omia segmenttejä lenkeiltä. Joka kerta kun ajat tuon pätkän ja lataat lenkin tiedot Stravaan niin lasketaan tuon pätkän aika. 

Segmenttejä voi tehdä julkisia ja yksityisiä. Julkisiin segmentteihin voi kuka tahansa tuon pätkän ajanut osallistua, jolloin listataan pätkäajat. Strava laittaa listaukseen aina henkilön parhaan ajan, mutta kaikki omat suoritukset tuolla pätkällä näet myös erikseen. Pätkän nopein saa arvonimen "King of Mountain". Jos siis ajat ihan normilenkin, jolle joku muukin on segmenttejä tehnyt niin lenkin gps-tiedot Stravaan siirtäessäsi aikasi lasketaan myös näille segmenteille. 

Mä oon varmaan vähän myöhäisherännäinen tähän palveluun. Kaverit sitä on käyttänyt ja linkittänyt tuloksia pitkin kesää niin päätin nyt itsekin sinne kirjautua. Huomasinkin sitten, että oon näköjään jo viime kesänä sinne ensimmäisen kerran rekisteröitynyt, mutta oli asia päässyt jo unohtumaan. Eli en mä vissiin niin myöhään tähän ollutkaan herännyt :) Nyt kuitenkin aktivoiduin asian suhteen ja oon jo muutamalle pätkälle ajan saanut ajettua. 

Tuossahan on kiva kisailla kavereitten kans, kuka saa milläkin pätkällä parhaan ajan. Toinen ja mua vielä enemmän kiinnostava asia on, että saan pätkäajat esimerkiksi ylämäkitreenistä. Näkeehän mittaristakin tietysti ajan, mitä mäkeen kuluu mutta tässä voi sitten lenkin jälkeen tarkemmin tarkastella esimerkiksi 10 mäkinousun aikahajontaa. Yllättävän pienellä erolla olin onnistunut paikallista Köykärin rinnettä nousemaan, ei ollut kovin suuria eroja reilun 2 minuutin pätkässä 5-10 sekuntin sisälle kaikki ajat mitä viimeksi ajoin. Ja toki tuossa on kiva yrittää rikkoa seuraavalla kerralla omaa ennätystä. Itsensä voittaminen kun tässä maastopyöräilyssä on se yksi suurimpia innoituksen kohteita mulle edelleen. 

Pikaisella tarkastelulla näitä pätkiä tässä Kokkolan lähiympäristössäkin oli jo useita. Aika paljon maantiellä ja jonkun verran myös maastossa. Maastopätkien "huono" puoli on siinä, että ei aina tarkasti tiedä mistä pätkä alkaa ja minne päättyy, jos sitä ei ole itse tehnyt. Kartasta ei aina niin tarkkaa kuvaa saa. No tuo nyt ei ole kovin vakava puute, kunhan ei lopeta täysiä ajamista liian aikasin :) 

Tässä esimerkkinä mun tekemä segmentti Köykärin takarinteen noususta. Toistaiseksi sitä ei oo kukaan muu ajanut niin olen listauksen kärjessä. Strava imoittaa myös keskinopeuden, keskisykkeen sekä keskitehon (W). Teho on laskennallinen perustuen ilmeisesti kuskin ja pyörän painoon eli ei sitä millään tehomittarilla ole kuitenkaan mitattu. 

Katsotaan nyt, miten pitkään tätä tulee käytettyä. Toisaalta nämä segmentit ja aikojen vertailu tekee tästä kyllä mielenkiintoista. Ainakin tästäsaa vähän lisää haastetta ja onhan se kiva verrata omienkin aikojen kehittymistä tai taantumista kesän mittaan. 

3 kommenttia:

  1. Voit ladata vanhojakin lenkkejä Stravaan, jolloin saat pätkäaikoja myös takautuvasti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tiedosta. Pitääkin katsella joitain vakiopätkiä vanhoilta lenkeiltä Stravaan niin tulee vähän enemmän vertailupohjaa kuin viime viikko.

      Poista
  2. Joku ajaa kuitenkin mopolla pohjat ;)

    VastaaPoista