24.7.2014

Rullaustestiä

Perjantaina tehtiin vaasalaisen iskari- ja keulaprofessori Kettusen kanssa mielenkiintoinen renkaiden rullaustesti. Aluksi laskettiin metsätietä 3 laskua samoilla rengaspaineilla ja sitten pudotettiin paineita ja taas uudet laskut. Mittauslaitteisto antoi tarkan ajan jokaiselle laskulle ja näin pystyi hyvin vertaamaan renkaan rullaamista eri rengaspaineilla. Testilaskut tehtiin samaa reittiä/linjaa pitkin ja lähtö oli pysähdyksistä rullaamalla alamäkeen. Yhtään ei siis poljettu vaan lähtöpaikka oli valittu niin, että siitä pääsi helposti vauhtiin ilman polkemistakin. Mittauslaitteet olivat sitten jonkun matkan päässä lähtöpaikasta, kun vauhti oli kiihtynyt ja toinen mittauspiste oli sitten laskun lopussa. Laskuja tehtiin 3 sen takia, että saatiin vähän vertailupohjaa ajoille. Yksittäinen ajo saattaa kuitenkin poiketa merkittävästi yleisestä ajasta, mutta kolmen keskiarvolla päästään jo tarkempaan tulokseen.

Testireitti maastossa

Isoja mäkiähän täällä ei ole, mutta kyllä tuolla kuitenkin hyvän käsityksen saa kun laskee samaa reittiä monta kertaa. Vielä mielenkiintoisempi oli toinen mittaus, joka tehtiin kivikkoa ja kalliota sisältävään alamäkeen. Tämäkään mäki ei kovin pitkä ollut, mutta mittaustulokset sai hyvin tehtyä. Toisaalta mittauspätkä ei varmaan liian pitkä kannatakaan olla, koska siinä alkaa sitten olemaan muuttuvia tekijöitä matkassa.

Kaikki testilaskut tehtiin samalla kokoonpanolla. Renkaina oli edessä, Spessun Fast Trak S-Works 2,0" ja takana Renegade Control 1,95". Kiekkosettinä Notubesin ZTR Crestit, Funworksin navoilla ja DT Revolution pinnoilla. Tässähän olis ollut mielenkiintoista verrata myös eri renkaiden rullaavuutta, mutta tällä kertaa ei aika siihen riittänyt. Mielenkiintoista olis varsinkin tuohon maastolaskuun ajaa myös paljon ajamillani Geaxin Saguaroilla ja Metzcaleilla. Mutta ehkä sitten joku toinen kerta niiden kanssa. Toki mittaukset kannattaa tehdä samana päivänä niin vertailtavuus on parempi, kun kelikin on sama.

Mittauslaitteisto

Mittauslaitteistona toimi tällainen Ebaysta hankittu. Eli tuon toiminta oli lyhyesti niin, että varsinaiset mittakennot laitettiin maastoon ja pyörän sarviin tuli kiinni tuo "kierroslaskuri". Sitten vaan ajamaan ja laitehan mittasi sadasosasekunnin tarkkuudella ajat, että ihan riittävän tarkasti tähän testiin ainakin :) Sen verran mielenkiintoista tuo oli, että täytyy harkita tuollaisen laitteiston hankkimista itsellekin, kun hintakaan ei päätä huimaa.

Sitten niihin testituloksiin:

Hiekkatie:

Rengaspaineet edessä 1,5 bar ja takana 1,6 bar
9,59 sekuntia
9,47 sekuntia
9,39 sekuntia
Rengaspaineet edessä 1,3 bar ja takana 1,4 bar
9,54 sekuntia
9,58 sekuntia
9,59 sekuntia

Testikuski hiekkatiellä, mittauslaite kuvan vasemmassa alareunassa. 

Maasto:

Rengaspaineet edessä 1,85 bar ja takana 2 bar
12,02 sekuntia
12,07 sekuntia
11,86 sekuntia

Rengaspaineet edessä 1,6 bar ja takana 1,7 bar
11,36 sekuntia
11,38 sekuntia
11,47 sekuntia

Rengaspaineet edessä 1,3 bar ja takana 1,4 bar
11,11 sekuntia
10,81 sekuntia
10,98 sekuntia

Lopuksi vielä yksi ajo alkuperäisillä paineilla eli eteen 1,85 ja taakse 2 bar
11,83 sekuntia

Testikuski maastoreitillä

Tällä vielä testattiin, että jos lasku tulee tutuksi niin vaikuttaako se paljon aikoihin. Mutta suurta eroa ei näyttänyt olevan. Täytyy sanoa, että yllättävän suuri ero tuossa tulee varsinkin maasto-ososuhteissa eri rengaspaineilla. En mä tosin maastossa koskaan aja kahden barin paineilla, mutta tuohon testiin sekin oli hyvä ottaa mukaan. Ja tuntumassakin oli kyllä selvä ero kun ajoi noilla peräkkäin. Varsinkin kun oli ajanut matalilla paineilla ja sitten oli vielä yksi lasku alkuperäisillä korkeammilla paineilla niin eron ajotuntumassa huomasi selvästi.

Testipyöränä Scott Scale 9,6 kg ja kuski noin 70 kg

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti